2008/06/01初版;2014/03/23修訂(重編版面,增訂藏文,移除超連結);2020/01/23四版(變更字體;並嵌入ཏྲེ་ཧོར།版四家注)
論之本文——p. 08901
《俱舍論》云:「人中五十歲,是欲界諸天,下者一日夜,上者俱倍增。」又云:「等活等六次,日夜與欲天,壽等故彼壽,數與欲天同,極熱半無間中劫。」〈本地分〉中亦同是義。
p. 08903
tib. p. 11906
མཛོད་ལས། མི་རྣམས་ཀྱི་ལོ་ལྔ་བཅུ་ལ། འདོད་པ་དག་གི་ལྷ་རྣམས་ལས། །འོག་མ་བརྒྱལ་ཆེན་རིགས་བཞི་པ་རྣམས་ཀྱི་ཉིན་ཞག་གཅིག །བདེ་བསགས་པའི་རང་ལོ་ལྔ་བརྒྱ་དེའི་ཚེ་ཚད། སུམ་ཅུ་རྩ་གསུམ་ནས་གཞན་འཕྲུལ་དབང་བྱེད་ཀྱི་བར་གྱི་འདོད་ལྷ་གོང་མ་བགོང་མའི་ཞག་དང་ཚེ་ཚད་གཉིས་ཀ་ངའོག་མ་ལས་ཉིས་འགྱུར་རོ། །ཞེས་དང་། ཡང་སོས་ལ་སོགས་ངཏེ་ཚ་བའི་བར་དྲུག་ངགི་ཞག་དང་ཚེ་ཚད་ནི་རིམ་བཞིན། །བརྒྱལ་ཆེན་རིགས་བཞི་པའི་ཚེ་ཚད་ཧྲིལ་པོ་དེ་ཡང་སོས་པའི་ཞག་གཅིག་དེ་བསགས་པའི་རང་ལོ་ལྔ་བརྒྱ་ཡང་སོས་པའི་ཚེ་ཚད་ཡིན་པ་ནས་གཞན་འཕྲུལ་དབང་བྱེད་པའི་ཚེ་ཚད་ཧྲིལ་པོ་དེ་ཚ་བའི་ཞག་གཅིག དེ་བསགས་པའི་རང་ལོ་ཁྲི་དྲུག་སྟོང་ཚ་བའི་ཚེད་ཡིན་པའི་བར་འདོད་ལྷ་བདྲུག་པོའི་ཚེ་བཚད་དང་བཚ་དམྱལ་དྲུག་གི་ཉིན་ཞག་བརིམ་པ་བཞིན་དུ་མཉམ་བཞིང་། །རྒྱུ་མཚན་དེས་ན་བཡང་སོས་ནས་ཚ་བའི་བར་གྱི་ཚ་དམྱལ་དྲུག་པོ་དེ་དག་རྣམས་ཀྱི་ཚེ། །བཚད་ཀྱི་ལོ་གྲངས་ཀྱི་མིང་འདོད་པའི་ལྷ་བདྲུག་དང་འདྲ་བ་ཡིན། །བའོན་ཀྱང་དོན་མི་འདྲ་སྟེ་འདོད་ལྷ་དྲུག་གི་ཚེ་ཚད་འོག་མ་ནས་ཡར་འགྲངས་པ་རྣམས་ཚ་དམྱལ་སྟེང་ནས་མར་འགྲངས་པ་དྲུག་ག་རིམ་པ་བཞིན་དུ་ཞག་རེ་རེར་བྱས་ཤིང་དེ་འདྲ་བསགས་པའི་ཚ་དམྱལ་དྲུག་གི་རང་ལོ་དང་འདོད་ལྷ་དྲུག་གི་རང་ལོའི་གྲངས་མིང་འདྲ་བ་ཙམ་ཡིན་གྱི་རྩོམ་གཞིའི་ཞག་ནི་ཁྱད་ཤིན་ཏུ་ཆེ་བའི་ཕྱིར། ཚ་དམྱལ་འོག་མ་གཉིས་ཀྱི་ཚེ་ཚེད་ནི། རབ་ཏུ་ཚ་བབ་བར་བསྐལ་ཕྱེད་མནར་མེད་བཀྱི་ཚེ་ཚད་ནི། བར་གྱི་བསྐལ་པའོ།། ཞེས་གསུངས་ཏེ། སའི་དངོས་གཞིར་ཡང་དེ་དང་འདྲའོ།
tib. p. 11910
消文紀錄——
《俱舍論》云:《俱舍論》當中說。
人中五十歲,是欲界諸天,下者一日夜,上者俱倍增:人間的五十年,相當於欲界六天當中最下層(也就是四天王天)的一天一夜,越往上層的話,每一層都以倍數遞增。消文者按,此即前段所說人間百歲、二百、四百、八百、千六百歲,如其次第是三十三,乃至他化自在諸天。
又云:《俱舍論》又說。
等活等六次,日夜與欲天,壽等故彼壽,數與欲天同,極熱半無間中劫:消文者按,這段本文以如下標點符號形式理解之:
等活等六次,日夜與欲天壽等,故彼壽數與欲天同,極熱半無間中劫。
等活地獄、黑繩地獄、眾合地獄、號叫地獄、大號叫地獄、以及燒熱地獄等六大有情地獄的一天一夜相對應於欲界諸天的滿壽量,而此等有情地獄的壽量也與欲界六天同樣為五百歲、千歲、二千、四千、八千、以及一萬六千歲。極燒熱地獄的壽量為半中劫,而無間地獄的壽量是一中劫。中劫,共計三億三千六百萬年。消文者按,亦有以百萬年為單位,而云三萬三千六百萬年者。
本地分中亦同是義:《瑜伽師地論》〈本地分〉當中也是這般意思。
我對這段本文之理解——
宗大師引《俱舍論》和《瑜伽師地論》〈本地分〉等論典所說,證成前面關於欲界諸天和八大有情地獄壽量之闡述。
前一則 下一則
沒有留言:
張貼留言