2023/02/12

論源(2008/04/08)

2008/04/08初版;2015/04/02修訂(重編版面,增訂藏文,移除超連結)2020/01/11三版(變更字體,並嵌入 ཏྲེ་ཧོར། 版四家注)

論之本文——p. 08102

《迦尼迦書》中亦云:「無悲愍死主,無義殺士夫,現前來殺害,智誰放逸行。故此極勇暴,猛箭無錯謬,乃至未射放,當勤修自利。」

p. 08103

tib.p. 10807

དཔའ་བོས་རྒྱལ་པོ་ཀཱ་ནི་ཀའི་སྤྲིངས་ཡིག་ལས་ཀྱང་། འཆི་བདག་བརྩེ་བའམ་སྙིང་རྗེམེད་པ་ཅན། །སྐྱེས་བུ་རྩལ་དང་ལྡན་པ་རྣམས་དོན་ནམ་རྒྱུ་མཚན་མེད་པ་ཡང་གསོད་པར་འགྱུར་བ། །དེ་འདྲ་བ་ཡི་གསོད་པར་བྱེད་པ་མངོན་དུ་འོང་པར་ཤེས་བཞིན་དུ། །མཁས་པ་ཤེས་རབ་དང་ལྡན་པ་སུ་ཞིག་བག་སྐྱོང་སྤྱོད། །དེ་སྤྱོད་མི་རིགས་ཤིང་། རྒྱུ་མཚན་དེའི་སླད་དུ་འམ་ཕྱིར་ན་དཔའ་བོ་ཆེན་པོ་བཟོད་པའམ་སྙིང་རྗེ་མེད་པའི་འཆི་བདག་དེས། །འཆི་བའི་མདའ་ནི་མི་བཟད་པ་གང་ཞིག་འཕངས་པ་ན་འཆོར་པའམ་ཐར་པ་མེད་པ། །དེ་ནི་ཇི་སྲིད་མ་འཕངས་པ། །དེ་སྲིད་དུ་དམ་པའི་ཆོས་བསྒྲུབ་པས་རང་གི་དོན་ལ་འབོད། །ཅིག་གལ་ཏེ་འཕངས་ཚར་ནས་དེ་ལྟར་བྱར་མེད་ཅེས་པའོ།། ཅེས་གསུངས་པ་ལྟར་བསམ་མོ།། དེའི་མཐར་དེ་ལྟར་འཆི་བ་ངེས་པར་འོངས་ན་ཚེ་འདིའི་བསླུ་བྲིད་ཀྱིས་ཅི་བྱེད་སྙམ་དུ་བསམས་ཏེ་ཆོས་ངེས་པར་བྱེད་དགོས་པར་ཐག་བཅད་ཅིང་ཞེས་དམ་མང་དུ་བྱའོ།།

tib.p. 10811

論源紀錄——

महाराजकनिष्कलेख (Mahārājakaniṣkalekha)

།རྒྱལ་པོ་ཆེན་པོ་ཀ་ནིས་ཀ་ལ་སྤྲིངས་པའི་འཕྲིན་ཡིག

The Letter to the Great King Kaniṣka

By Mātṛceṭa

Translated by Michael Hahn

When the heartless Lord of Death,

who destroys men’s powers without rhyme or reason,

approaches with the intent to kill,

what wise man can remain at ease? [60]

Therefore, so long as that extremely impatient one

has not loosed that unbearable arrow

which cannot be avoided,

give heed to your own welfare. [61]

p. 153, Vol. One, Snow Lion

The ruthless Lord of Death

Murders powerful beings without purpose.

While such murder is sure to come,

What wise person would be relaxed?

Hence, as long as that great unforgiving warrior

Has not fired the unstoppable arrow

From which there is no escape,

Strive for your own welfare.

沒有留言:

張貼留言